Ett företag som värnar om miljön och inte slösar med resurser, är ett företag som ser seriöst ut i samhällets och kunders ögon. Om det inte vore anledning nog att se över företagets klimat- och miljöpåverkan, så leder nästan alltid ett gediget miljöarbete till lägre kostnader. Du slår med andra ord två flugor i en smäll.
Se över alla företagets delar
Ett bra första steg är att se över större kostnader. Behöver du köpa in nya maskiner eller bilar så se över begagnade fordon som ett alternativ. Det sparar massor med pengar, är bättre för miljön och visar omvärlden att ditt företag hellre värnar om det som finns än att köpa nytt.
Andra aspekter som är värda att titta på är pappersförbrukningen på kontoret, möjligheten att samåka till arbetsplatsen, utbyte av miljöfarliga material mot miljövänliga och mycket mer.
Underskatta aldrig “goodwill”
Goodwill är en högst verklig tillgång i ditt företag som kan vara svår att mäta. Låt dock inte det få dig att ignorera värdet. Goodwill är allt från din kundkrets och nätverk av samarbetspartners, till varumärke och generellt rykte. Ju bättre goodwill ditt företag har, desto bättre förutsättningar har du att omvandla denna immateriella tillgång till högre lönsamhet. Att värna om miljön är i dagsläget en mycket effektiv goodwill-aktion.